Gode råd om rygestop

 
01-12-2011
Rygning

Det kan være svært at stoppe med at ryge. Her er en række gode råd, der kan gøre det nemmere at få succes med et rygestop.

5 råd før rygestoppet

Sæt en fast STOP-dato 2 til 3 uger fremme og gør dit rygestop til det vigtigste projekt i nogle uger. STOP-dagen må gerne være en stille fridag.

Nedskriv dine vigtigste grunde til at holde op. Du kan evt. tilføje de største udfordringer, som du forventer.

Forbered dig grundigt. Et rygestop er et vigtigt projekt. Du kan evt. læse mere på vores hjemmeside eller bestille en Rygestopguide på telefon 80 31 31 31.

Lav en rygedagbog med hvor og hvornår du ryger. Forbered dig på steder og tidspunkter med stor risiko for at falde i. Afled din pmærksomhed eller find erstatning for smøgerne.

Overvej en ekstra gang, om du kan bruge rådgivning. Du øger dine chancer for succes med et rygestopkursus eller ved individuel rådgivning af en rygestopinstruktør.

5 råd til at forblive røgfri

Hold fast i dine vigtigste grunde til at holde op. Du gør dig selv og dit helbred en stor tjeneste ved at holde fast.

Beløn dig selv. Hver dag. Dit rygestop er en præmie værd. Du har givet afkald på røgen, så det er rimeligt at sætte noget i stedet.

Hvis du får trang til at ryge, så prøv at aflede din egen opmærksomhed. Trangen varer kun nogle minutter ad gangen.

Brug de gratis tilbud: Find opbakning hos dine nærmeste eller ring til STOP-linien på tlf. 80 31 31 31.

Hvis du falder i en aften er slaget ikke tabt. Undersøg hvorfor og hvordan det gik galt, og lær af det.


Kilde: Sundhedsstyrelsens





 
 
Find information om: helseguide sundhed sund sundhedsguide helse helsekost
(Hovedkategori: Rygning)