Myter om styrketræning

 
01-03-2011
Styrketræning

Når du går i gang med at træne styrketræning, så vil du formentlig opleve, at du får tips og tricks til, hvordan du kan optimere din træning.

Desværre findes der mange misforståelser og myter om styrketræning, og det kan sommetider være svært at skelne de gode råd fra de dårlige.

1) Jo tungere jo bedre
Dette passer ikke. Det nytter ikke noget at forsøge at tage så høj en belastning, at du dårligt nok kan gennemføre én repetition med den. Det resulterer i, at du kommer til at løfte med en forkert teknik, og vil give dig skader, så du bliver nød til at holde pause. Det er bedre at tage en lavere vægt og så gennemføre øvelsen korrekt og kontrolleret.

2. Større muskelvækst jo tungere træning
En udbredt misforståelse er, at jo højere vægt og færre repititioner du træner med, jo større muskelvækst vil du opnå. Dette er forkert, da en eksplosiv træning med få gentagelser i højere grad træner din eksplosive muskelstyrke, og det vil ikke nødvendigvis medføre en øget muskelmasse.

3. Styrketræning giver dårlig kondition
Mange tror, at styrketræning har en negativ effekt på ens kondition og at du ikke kan kombinere styrketræning og konditionstræning. Styrketræning kan sagtens kombineres med konditionstræning, og mange sprotsfolk benytter sig faktisk af styrketræning for at opnå bedre resultater.

4. Styrketræningsfremgang kræver mange timer om ugen
Du kan sagtens opnå store styrkemæssige fremskridt uden at sætte mange timer af om ugen. Du skal og helt op på 2 gange om ugen, hvis du vil se mærkbare resultater.

5. Man tager på af styrketræning
Det er rigtigt, at muskler vejer mere end fedt, hvorfor en øget muskelmasse vil resultere i en øget vægt. Men det tager relativt lang tid at opbygge et kilo muskelmasse, så du vil ikke opleve en stor vægtstigning, blot fordi du begynder på at træne styrketræning.

6. Styrketræning giver skader
En misforståelse omkring styrketræning er, at træning med tunge vægte ofte medfører skader. Hvis du træner med den rigtige teknik og sørger for en rolig opbygning over tid, så vil du styrke både dine muskler, sener og knogler - og ikke mindst forbedre dine motoriske færdigheder, uden at du udsætter dig for risici for skader.

7. Isoleret styrketræning forbrænder fedt isoleret
Det er meget populært at lave mavebøjninger for at få en six-pack. Det er også korrekt, at en øvelse som mavebøjninger træner mavemuskulaturen, men fedtet, som bliver forbrændt, kommer fra alle fedtlagre i kroppen. En six-pack opnås mest effektivt ved at kombinere styrketræning med konditionstræning.

8. Kvinder bliver muskuløse af styrketræning
Mange kvinder vil gerne stramme deres krop op, uden at blive for maskuline. Dette gøres ved at tabe noget overflødigt fedt og træne musklerne. Uanset hvordan du træner musklerne, kan de dog kun én ting: blive større. For at få en slank og pæn krop, uden at blive for maskuline, kan kvinder med fordel kombinere konditionstræning med en ordentligt planlagt styrketræning.





 
 
Find information om: helse sundhed sund sundhedsguide helsekost helseguide
(Hovedkategori: Motion)