Undgå sportsskader

 
01-06-2010
Sportsskader

Der er ikke noget værre end at få en sportsskade når man lige er ved at være i form. En sportsskade giver normalt i lang skade, og så skal man starte helt forfra. For en ting er sikkert. Det er dumt at træne med vanlig intensitet, når man har en forstuvet en fod, en fiberskade eller andre sportsskader. I mange tilfælde er det bedste man kan gøre, at give skaden hvile. Resultatet er, at du kommer i dårligere form.

Der findes kort sagt to former for skader. De akutte og de kroniske. De akutte skader opstår uden varsel og er ofte et resultat af en pludselig og uventet bevægelse. Skaderne kan vise sig som et forstuvet knæ, en forvreden ankel, en fibersprægning, et hold i ryggen eller en brækket arm. De kroniske skader er typisk dem der kommer af overtræning over en længere periode. De er en konsekvens af gentagne forkerte bevægelser i forbindelse med motion.

Disse fem enkle råd fra kan hjælpe dig med at undgå begge former for skader:

1) Varm grundigt op. Begynd altid med at lave en lettere version af den bevægelse, du skal i gang med. Hvis du for eksempel skal i gang med at løbe, bør du begynde med at gå i et par minutter, derefter jogge let for til sidst at sætte mere fart på og løbe i dit normale tempo. Hvis du skal lave vægttræning, bør du begynde med lette vægte.

2) Forøg indsatsen i stille og roligt. Du bør højst øge din træningsintensitet eller træningstid med 10-15 pct. af det, du plejer. Hvis du eksempelvis træner op til et længere løb, og du nu er i stand til at løbe 30 minutter uden problemer, bør du ved næste tur maksimalt løbe i 33-35 minutter.

3) Lyt til kroppen. Hvis du begynder at føle dig træt eller øm under træningen, så er det en god ide at stoppe op. De fleste sportsskader opstår, fordi man er for træt til at koncentrere sig om de rigtige bevægelser. Desuden er kroppen også god til at fortælle hvornår kroppen er slidt. Hvis du overhøre signalerne så er der risiko for overbelastningsskader.

4) Brug den rigtige teknik. Med forkert træningsteknik forøger man risikoen sportsskader. Vær opmærksom på, hvordan du udfører dine bevægelser. Det er en god ide at få råd fra en erfaren sportsudøver med kendskab indenfor den pågældende sportsgren, så du er sikker på, at du anvender den rette teknik.

5) Stræk ud. Mange mennesker glemmer at inddrage udstrækningsøvelser i deres træningsrutiner. Der findes ingen garanti for, at man ikke får skader, hvis man laver strækker musklerne ud efter træning, men stræk-øvelserne gør din krop mere fleksibel og smidig. Gør det i slutningen af træningen. Stræk forsigtigt og ikke som mange gør i ryk.

6) Træn ikke sportsskader væk. Prøv aldrig på at træne en sportsskade væk. Hvis det gør ondt, så er det kroppens måde at fortælle dig at den har brug for en pause.





 
 
Find information om: helse sundhed helseguide sundhedsguide sund helsekost
(Hovedkategori: Motion)